موارد مطرح در کنفرانس مطبوعاتی آقای دکتر شریعتی نیاسر

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۱ کد : ۱۴۸۷۶ بدون عنوان
تعداد بازدید:۴۹۱
1.    پذیرش دکتری آقای دکتر شریعتی در خصوص سیاست‌های جدید در پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری ابلاغ شده است. پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده بر اساس سیاست‌های جدی...


1.    پذیرش دکتری
آقای دکتر شریعتی در خصوص سیاست‌های جدید در پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری ابلاغ شده است. پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده بر اساس سیاست‌های جدید صورت خواهد گرفت. بر اساس این آیین‌نامه، پذیرش دانشجوی دکتری مستقیماً توسط دانشگاه صورت می‌گیرد و امتحان عمومی توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت متمرکز برگزار می‌شود. ادامه فرایند پذیرش به دانشگاه‌های مجری دوره دکتری واگذار می‌شود.معاون آموزشی وزارت علوم به اهداف ابلاغ آیین‌نامه دکتری به دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: از این به بعد پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس این آیین‌نامه شفاف می‌شود. رتبه فرد به دانشگاه ارسال و دانشگاه بر اساس رتبه اعلام شده، یک کف مشخص اعلام می‌کند. بر اساس آنچه که دانشگاه اعلام کرده، متقاضیان می‌دانند که به کدام دانشگاه‌ها می‌توانند مراجعه کنند و به کدام دانشگاه مراجعه نکنند و بعد دانشگاه‌ها با تشخیص خود در پذیرش این دانشجویان اقدام می‌کنند. بر اساس این آیین‌نامه به اقتدار دانشگاه‌های مجری دکتری، ارزش‌گذاری شده  و برای آزمون متمرکز سازمان سنجش نیز اعتبار زمانی پیش‌بینی خواهد شد که به احتمال قوی حداقل دو سال در نظر گرفته می شود. شریعتی  افزود: آیین‌نامه جدید دکتری هماهنگ با استانداردهای جهانی است و یک نظام پاسخگویی در سازمان سنجش و دانشگاه‌های مجری پیش‌بینی شده است. وزارت علوم خود نیز نظارت عالی بر اجرای مفاد آیین‌نامه خواهد داشت.

2.    بازنگری برنامه های آموزشی‎
شریعتی نیاسر با اشاره به بازنگری برنامه های آموزشی در وزارت علوم گفت: در حال حاضر بیش از 2 هزار برنامه آموزشی وجود دارد که از این تعداد نزدیک به 585 برنامه قدمت بالای 10 سال دارند حتی برخی از آنها 30 تا 35 ساله هستند. این برنامه های در یک زمان بندی فشرده شده بازنگری شده و در مرحله اول تا پایان شهریور ماه تمام خواهد شد. حدود 210 مورد از این برنامه ها مربوط به علوم انسانی است که شورای تحول علوم انسانی به آن رسیدگی می کند. 375 هم مربوط به سایر رشته های مرتبط است که طبق برنامه ریزی انجام شده به دانشگاه ها واگذار می شود تا در همان بازه زمانی بازنگری شوند.
کمیته هایی هم کار تدوین برنامه ریزی را انجام می دهند بالغ بر 350 حکم جدید برای اعضای کمیته های برنامه ریزی از در سراسر کشور صادر شده است و سه نکته اساسی در انتصاب افراد مدنظر قرارگرفته که شامل انگیزه افراد جهت کار برنامه ریزی، برخورداری از مرتبه حداقل دانشیاری و داشتن اشتهار لازم در جامعه تخصصی و فرادانشگاهی بودن اعضای کمیته بوده است. اهدافی که کمیته ها دنبال می کنند مبتنی بر رصد علم و فناوری، یافتن راهکارهای عبور از توسعه کمی به کیفی و شناسایی چالش های آموزشی، چگونگی تقویت اثربخشی علم در جامعه، تعامل با دستگاه های اجرایی مرتبط در تلفیق آموزش با عمل، ارزیابی قابلیت کار آفرینی دانش آموختگان، تنوع بخشی به مدارج تحصیلی متناسب با نیاز جامعه و تقویت دوره های کوتاه مدت با اهداف مختلف و بازنگری و تلفیق شیوه های آموزشی با توجه به امکانات روز است.

3.    بین المللی کردن فعالیت های دانشگاهها
در این خصوص آقای دکتر شریعتی عنوان کردند: مجوز ورود به عرصه فعالیت در حوزه بین المللی طی آیین نامه ای به دانشگاه های واجد شرایط ابلاغ می شود که می توانند مستقیما نسبت به پذیرش دانشجو، استاد خارجی و تدوین برنامه های بین کشوری اقدام نمایند. حتی برای این امر و افزایش ظرفیت آنها تسهیلات ویژه ای در این آیین نامه پیش بینی شده است.  اگر مذاکرات هسته ای به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شود، باشد اقبال بین المللی به عرصه آموزش عالی  کشور باز می گردد و استقبال همکاری های جهانی بیشتر خواهد شد.

4.    پردیس های خودگردان
وی در خصوص پردیس های خودگردان گفت: پردیس های خود گردان و بین المللی با هدف جلوگیری از خروج جوانان به خارج از کشور، ترغیب جوانانی که از کشور مهاجرت کرده اند برای بازگشت به ایران، جذب دانشجویان خارجی تشکیل گردیدند اما متاسفانه با ارزیابی های اخیر هیچ کدام از این اهداف محقق نشده و اینها صرفا به بنگاههای اقتصادی و درآمدزا در آمده اند. در چنین شرایطی باید در سازوکار پردیس ها متناسب با ماموریتی که برای انها پیش بینی شده است باز تعریف شود. فعلا در اولین گام پذیرش غیر متمرکز دانشجو متوقف شده تا زمینه فعالیت آنها فراهم شود.

5.    سامان دهی موسسات آموزش عالی
وی ساماندهی موسسات آموزش عالی را به عنوان یکی دیگر از برنامه های معاونت آموزشی اعلام کرد ایشان عنوان کردند : از 143 موسسه دولتی بالغ بر 60 مورد آنها عمر کمتر از 15 سال دارند. بررسی ها حکایت از این می کند که این موسسات، استاندارد قابل قبولی ندارند. به این علت طرح ساماندهی موسسات در دستورکار قرار گرفت که طبق گزارشات بتوانیم به آنها کمک کنیم و سطح کیفی آنها را ارتقاء دهیم و بتوانیم روی آنها دقیق تر نظارت کنیم.
در ادامه وی گفت: هدف وزارت علوم تعیین مأموریت و هدایت موسسات و دانشگاه‌ها است که متناسب با شاخص‌ها ارزیابی شوند. مایل هستیم اگر در جایی ضعف دیده شود نسبت به حل آن چاره اندیشی کنیم و به همین خاطر، ادغام و تجمیع دانشگاه ها جزء هدف اصلی وزارت نیست.
وی با اشاره به نحوه رسیدگی به شکایت های دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی افزود: کمیته ای متشکل از نماینده دانشجویان و مدیران دانشگاه خوارزمی تشکیل شده است تا به درخواست دانشجویان رسیدگی شود. یکی از حمایت های که معاونت آموزشی از این دانشجویان به عمل می آورد تسهیل انتقال آنها به دانشگاه های دیگر است مشروط بر این که رتبه آنها با رتبه دانشگاه های مقصد همخوانی داشته باشد. لذا با رعایت ضوابط و قوانین روند پذیرش در دانشگاه مقصد تسهیل خواهد شد.
 اما آنچه از سطح بندی تعریف می کنیم این است که تلاش کنیم تا هم جامعه مخاطب و هم خود دانشگاه ها بتوانند جایگاه و مرتبه خود را تشخیص و ارتقا دهند. این موارد زیر مجموعه طرح کلان آمایش آموزش عالی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می شود. ترکیب این طرح ها همان برنامه کلی آمایش را شکل می دهد. سطح بندی موسسات غیر دولتی نیز ظرف یک تا دو هفته آینده ابلاغ می شود که اکثر این موسسات در 4 سطح تعریف شده و به صورت آزمایشی برای مدت یک سال اجرا خواهد شد. شایان ذکر است  همه پارامترهای یک مجموعه آموزشی در آن پیش بینی شده است. همچنین تمهیداتی درباره راستی آزمایی آنها صورت گرفته است.

6.    توجه به آموزش عالی در مناطق محروم
دکتر شریعتی با تأکید بر توجه ویژه به فعالیت‌های آموزش عالی در مناطق محروم افزود: همه دانشگاه‌ها ممکن است دارای یک سری  محرومیت هایی باشند ولی یکی از سیاست‌ها این است که برخی از دانشگاه‌های مادر که در استان های محروم هستند مورد توجه ویژه قرار گیرند. دلیل آن این است که اگر بخواهیم سیاست تفویض اختیار و طرح ساماندهی موسسات کوچک را دنبال کنیم یکی از راه های آن این است که از کمک دانشگاه‌های مادر استفاده کنیم. این دانشگاهها خود باید از قوت لازم برخوردار باشند.


7.    زمان بندی ترم تحصیلی به دانشگاهها واگذار شد
وی همچنین گفت:زمانبندی ترم دانشگاه‌ها به خود دانشگاه‌ها واگذار و در قالب بخشنامه‌ای به آنها ابلاغ گردید. دانشگاه‌ها بر اساس شرایط اقلیمی و با رعایت ضوابط ابلاغی ستاد،  می‌توانند از سال تحصیلی 95-94 آغاز فعالیتهای آموزشی را خود راسا انجام دهند.


8.    همکاری وزارت علوم با وزارت بهداشت
وی با اشاره به این که در برخی رشته های دانشگاهی اختلاف نظرهایی بین وزارت بهداشتو وزارت علوم وجود دارد، تصریح کرد:  کمیته ای 7 نفره  تشکیل شده که سه نفر از وزارت علوم و سه نفراز وزارت بهداشت و یک نفر درحوزه بین رشته ای برروی این مسائل کار کنند و به روند ارائه دوره‌های تحصیلی که بین پزشکی و غیرپزشکی شناورهستند رسیدگی نموده و نسبت به دستگاه یا وزارت مجری هر دوره اظهارنظر خواهند نمود.

9.     سال 94  قانون مداری در حوزه آموزش عالی است
تابع قانون بودن به معنای محدود بودن، حذف و یا جلوگیری از استقلال نیست بلکه به معنای یکپارچه‌سازی در برنامه‌ ریزی‌های آموزش عالی است و این امر مشمول تمام مراکز آموزش عالی در کلیه زیرنظام ها اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور، غیردولتی و... می شود  و به همین دلیل در سال جاری نقش نظارتی وزارت علوم در حوزه آموزش پررنگ‌تر و فعال تر خواهد بود. در همین راستا جلسات متعدد و مستمری با مدیریت دانشگاه آزاد داشته ایم تا کمیت و کیفیت را ارتقا ببخشیم. در حوزه غیردولتی ها ضمن توقف صدور مجوز، ظرفیت مواردی را نیز صفر کرده ایم.