معاون آموزشی وزارت علوم در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه ها در همدان:

شیوه پذیرش دانشجو، آزمون سراسری و سهمیه بندی های دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۲ کد : ۴۱۲۹۹ اخبار برگزیده اخبار جاری اخبار داغ
تعداد بازدید:۵۸۱
دکتر مجتبی شریعتی نیاسرمعاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شیوه پذیرش دانشجودر دانشگاه ها، برگزاری آزمون سراسری و سهمیه بندی های دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد.
شیوه پذیرش دانشجو، آزمون سراسری و سهمیه بندی های دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترمجتبی شریعتی نیاسرصبح امروز در اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور در دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر حذف کنکور سراسری اظهار داشت: طرح حدف کنکور تدوین شده و سال آینده مرحله نخست این طرح اجرا می‌شود زیرا وجود یک میلیون نفر پشت کنکوری پذیرفته نیست و این رقم باید به دست کم ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و جو روانی کنکور از بین برود. دکتر شریعتی افزود: ساماندهی، هم افزایی و ماموریت گرایی، اجتناب ناپذیر و یک امر تجربه شده جهانی است و رمز اعتلای آموزش عالی مشارکت جمعی، عقلانیت، عزم جدی و راسخ است.

معاون آموزشی وزارت علوم و دبیر پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور گفت: در بحث مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجو به چند پیش فرض از جمله اینکه آموزش عالی مسئول اشتغال است یا اشتغال پذیری، اساساً اشتغال موضوع سازمانی است یا پدیده سیاسی اجتماعی و اینکه دانشگاه محل ایجاد اشتغال است یا محل آموزش کارآفرینی باید توجه کرد.

وی تصریح کرد: ازسال ۵۷ تا ۹۲ جمعیت دانشجویان از ۱۷۵ هزار به ۴ میلیون و هشتاد هزار، هیات علمی تقریباً از ۳ هزار نفر به بیش از ۸۰ هزار نفر و موسسات و مراکز آموزش عالی از حدود ۲۴۰ مورد به ۲۸۵۰ مورد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: از دهه ۶۰ به بعد اتفاقاتی در تاریخ آموزش عالی کشور افتاد که سرنوشت آموزش عالی را تغییر داد دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۶۱، دانشگاه پیام نور ازسال ۶۷، دانشگاه جامع علمی کاربردی ازسال ۷۰، دانشگاه های فنی حرفه ای با تصویب شورای گسترش از سال ۹۰ و درسال ۸۸ شورای تحول علوم انسانی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شدند.

دکتر شریعتی نیاسر در خصوص توزیع جاری جمعیتی دانشجو و رشته محل ها گفت: این میزان ۳۵ درصد دانشگاه آزاد اسلامی، ۹درصد موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی، ۱۵ درصد دانشگاه های دولتی، ۱۸ درصد دانشگاه های مهارتی، ۱۵.۶ درصد دانشگاه پیام نور و ۷.۸ درصد متفرقه رادربرمی گیرد و تعداد کل رشته مقطع حدود ۲۸۰۰ مورد است و بعد از استان تهران که ۲۲ درصد جمعیت دانشجو را دارد.

وی افزود: استان اصفهان بالاترین جمعیت دانشجویی را دارد و پایین ترین هم متعلق به استان ایلام است و به صورت منطقه ای منطقه ۳ تقریباً بیشترین جمعیت دانشجویی و منطقه ۸ کمترین جمعیت دانشجویی کشور را داراست.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تعداد دانشجویان کل کشور از سال ۶۱ تا سال ۹۲ رشد فزاینده کمی داشته و از سال ۹۲ به بعد روند کاهشی دارد و در بین دانشگاه ها، دانشگاه های فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی فرایند افزایشی داشته و باید به عنوان تنها دانشگاه های مهارتی کشور از آنهاحمایت کرد.

وی افزود: روند رشد دانشگاه های غیر دولتی اعم از دانشگاه آزاداسلامی یا غیر انتفاعی کم کم به سمت رشته های کم هزینه و پر درآمد رفته است. درواقع سیاست غلطی را در پیش گرفته و چیزی که در این میان مغفول مغفول واقع شده، نیاز جامعه است.

دکتر شریعتی نیاسر گفت: بحث کیفیت در ابعاد مختلف قابل طرح است در مقطع کارشناسی عواملی که در بحث کیفیت موثر است عبارتند از بحث ورودی ها و اصلاح سهمیه ها و اصلاح شیوه کنکور؛ درحین تحصیل بحث مهارت افزایی یکی از عوامل کلیدی و مهم است که از موضوعات این اجلاس است و در حین تحصیل باید به تقویت کارآموزها، درس های عملی، اصلاح سرفصل ها، مهارت عمومی و رصد دانش آموختگان توجه شود. در بخش دانش آموختگان هم باید به راهکارهای توانمندسازی استادانتوجه شود و شیوه های آموزشی را بازنگری کرد.

دبیر اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های کشور در ادامه اظهار داشت: دربحث تحصیلات تکمیلی باید به اصلاح شیوه پذیرش، تفویض اختیار به دانشگاه، تامین اعتبار، تقویت امکانات و تجهیزات، ارتقای سطح رفاه و تمکن مالی دانشجو و نظارت بر طرح ساماندهی دوره های تحصیلی (با اولویت مقطع دکتری) توجه کرد.

وی در مورد وظایف عمومی ستاد وزارت به پیگیری آمایش، کنترل ظرفیت ها، پیوست شغلی، اعمال ضوابط مقابله با تقلب و پایان نامه نویسی و مقاله فروشی، هماهنگی با دستگاه های انتظامی برای برخورد با شرکت های متخلف و توجه به ماموریت های ابلاغی برنامه ششم در صدور مجوزها اشاره کرده و گفت: اقدامات پیش رو ساماندهی مراکز آموزش عالی اعم از سازمانی یا توسعه ای، تمایز مراکز توسعه یافته از درحال توسعه، مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری، توانمندسازی استادان باایجاد مراکز ویژه، کیفیت بخشی به آموزش ازطریق بازنگری برنامه ها، توجه جدی به نیازها و ظرفیت بازار در استان ومنطقه، رصد دانش آموختگان نتیجه آموزش ادامه تحصیل یا حرفه و کار و تغییر رویکرد بخش غیردولتی به راهکارهای درآمدزایی است.

وی افزود: ساماندهی، هم افزایی و ماموریت گرایی، اجتناب ناپذیر و یک امر تجربه شده جهانی است و رمز اعتلای آموزش عالی مشارکت جمعی، عقلانیت، عزم جدی و راسخ است.

دکترشریعتی به دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: آمایش آموزش عالی با حمایت دولت تدوین و ابلاغ شده و همچنین در برنامه ششم توسعه سهم دانشجویان دانشگاه‌ها ومؤسسات آموزش عالی تدوین و مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس همین برنامه تا سال ۱۴۰۰ میلادی دانشگاه‌های کشور باید پنج درصد دانشجوی بین المللی، ۲۰ درصد ملی، ۳۵ درصد منطقه‌ای و ۴۰ درصد دانشجوی محلی جذب کنند.