معاون آموزشی وزارت علوم در دیدار از دانشگاه ایلام:

«ساماندهی» و «مدیریت منطقه ای» دو برنامه خاص و جدی وزارت علوم است

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹ کد : ۴۱۶۲۷ اخبار برگزیده اخبار جاری اخبار داغ
تعداد بازدید:۱۱۷
معاون آموزشی وزارت علوم در دیدار ازدانشگاه ایلام، تأکید کرد: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته ها و ساماندهی محتوایی در زمینه های مختلف و مدیریت منطقه ای با دو ماموریت تصمیم سازی و تصمیم گیری از برنامه های جدی وزارت علوم است.
«ساماندهی» و «مدیریت منطقه ای» دو برنامه خاص و جدی وزارت علوم است

نشست معاونین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های منطقه پنج کشور، با حضور دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، دکتر آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، خانم دکتر شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی و دکتر نعمتی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، عصر امروز در محل سالن جلسات حوزه ریاست برگزار گردید.

در این نشست، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، با خیر مقدم به دکتر شریعتی نیاسر و هیأت همراه و حاضرین در نشست و با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه در آغاز سال تحصیلی جدید، تأکید کرد: به دلایل مختلف دانشگاه های منطقه پنج کشور در سطوح مختف و از جمله در سطح رؤسای دانشگاه ها با هم تعامل مناسب و همکاری های دوجانبه خوبی دارند، که این امر نقش مهمی در پیشبرد امور در این دانشگاه ها دارد.

رئیس دانشگاه، با بیان اینکه علیرغم تحولات مختلف و تعیین مأموریت های جدید برای دانشگاه ها، همچنان آموزش جایگاه اول را دارد، بیان کرد: دانشگاه بدون آموزش معنا ندارد و خوشبختانه در چند سال اخیر اهتمام خوبی برای اهمیت دادن به آموزش و بازگرداندن آن به جایگاه اصلی، انجام گرفته و در همین زمینه برگزاری دهه سرآمدی آموزش یک اتفاق میمون بود، که با برنامه های متنوع و متعدد در چند سال اخیر در دانشگاه ایلام انجام می گیرد.

دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، با تشکر از میزبانی خوب دانشگاه ایلام و استقبال از پیشنهادات و نظرات مطرح شده در این نشست، بیان کرد: نظر به اینکه شرایط جغرافیایی کشور متنوع است و هر دانشگاهی دغدغه خاص خود را در این زمینه دارد، لذا یکسان سازی تقویم دانشگاه ها در مناطق کشور با در نظر گرفتن شرایط و مصالح دانشگاه های آن منطقه ضروری است.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه جایگاه کارگروه ها در حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت علوم تأثیر گذار و مهم است، اظهار داشت: جایگاه کارگروه ها در حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت علوم بعنوان بازوی فکری در دوره جدید ارتقاء پیدا کرده و اختیارات زیادی به آنها تفویض شده است، که این امر یک تحول اساسی و جهت گیرانه است و برای همین از اعضای هیأت علمی خواستارم که نسبت به این امر حساس بوده و در روند انتخاب این کارگروه ها حضور فعال داشته باشند، که این امر نیازمند جدیت، اهتمام و پی گیری مدیریت دانشگاه ها می باشد.

دکتر شریعتی نیاسر، افزود: دانشگاه ها باید اعضای هیأت علمی را برای شرکت در این انتخابات ترغیب کنند و با برنامه های متنوع زمینه شناساندن اساتید مطرح خود در سطح کشور و در بین دانشگاه ها را فراهم نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم، در زمینه سطح بندی دانشگاه های کشور، بیان داشت: سطح بندی، درجه بندی نیست، بلکه بدین معناست که دانشگاه های همتراز در کنار هم قرار گیرند و اگر این سطح بندی انجام نمی گرفت، دانشگاه ها برای معرفی خود به سطح بندی های جهانی استناد می کردند که روند خوبی نخواهد بود.

دکتر شریعتی نیاسر، تأکید کرد: جهت گیری وزارت علوم، اقتدار بیشتر دانشگاه هاست و علیرغم اینکه اختیارات خوبی به دانشگاه در مناطق مختلف کشور داده شده است، متأسفانه از تمامی این اختیارات استفاده نمی شود و برای همین خواستارم که دانشگاه های کشور و از جمله دانشگاه های منطقه پنج کشور از اختیارات موجود بیشتر استفاده نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم، روند جذب هیأت علمی بصورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیأت علمی معطلی زیادی صورت می گیرد و برای تسهیل در این امر باید دانشگاه ها با حفظ چارچوب و رعایت آیین نامه، برنامه های درون دانشگاهی را در این زمینه تعریف کنند تا این مکانیسم اصلاح شود و روند جذب شتاب بیشتری بگیرد.

دکتر شریعتی نیاسر، با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه ای» بصورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم هم است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم سازی و تصمیم گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می گردد.

دکتر شریعتی نیاسر، «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه های ویژه وزارت علوم در سطح کشور عنوان کرد و بیان داشت: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص های جدید در این زمینه انجام خواهد گرفت.

در این نشست دکتر نعمتی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گزارشی از روند طرح ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه ایلام ارائه کرد و خواستار توجه ویژه معاونت آموزشی وزارت علوم در یکسان سازی تقویم دانشگاه های کشور، انتخاب دقیق مدیران کارگروه ها در حوزه ستادی وزارت، بازنگری اجمالی رشته ها بصورت هر چهار سال یکبار و دادن اختیار به دانشگاه های مادر سطح سه کشور شد و ابراز امیدواری کرد که روند رو به توسعه آموزش در سطح کشور به همین منوال ادامه پیدا کند.

در این نشست معاونین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های منطقه پنج کشور به بیان نظرات، دیدگاه ها، مشکلات و انتقادات خود پرداختند که اهم مسائل حول محور: سامندهی تقویم دانشگاه های کشور، دقت بیشتر در انتخاب اعضای کارگروه های ستادی حوزه آموزشی وزارت علوم، توجه بیشتر به مهارت افزایی دانشجویان کارشناسی، بازنگری در آیین نامه استعدادهای درخشان، برنامه ریزی دروس عملی مبتنی بر مهارت افزایی، بازنگری درنحوه ارائه دروس اختیاری، نظارت بیشتر گروه های آموزشی بر دروس عملی وت وجه بیشتر به دانشگاه های مادر سطح سه مطرح گردید، که دکتر شریعتی، دکتر آهنچیان و خانم دکتر شمیرانی بصورت مفصل پاسخ های لازم را ارائه کردن و با استقبال از بعضی از این پیشنهادات و راهکاره، بر پی گیری جدی آنها در کمسیون برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت علوم تأکید کردند.