موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است

۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۹ کد : ۴۸۲۱۲ اخبار برگزیده اخبار جاری اخبار داغ
تعداد بازدید:۱۳۳
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه نقش اتاق فکر را برای آموزش عالی ایفا می کند.
موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است

در این آیین که عصر چهارشنبه 29 خرداد در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر اظهار داشت: از عمر پژوهش و برنامه ریزی در کشور نیم قرن گذشت و به بهانه این محافل و گفت و گوها باید تامل کنیم که در برنامه ها و امور اجرایی چقدر منطبق با نگاه کارشناسانانه و برنامه ریزی های منبعث از نگاه دقیق صابنظران هستیم.
وی با اشاره به مدیران موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در طول سال ها، گفت: مدیران زیادی در این موسسه رفت و آمد کردند اما کوتاه بودن دوران مدیریت محل سوال است.
معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: جهت گیری در آموزش عالی، رسیدن به جایی است که دانشگاه های نسل جدید به صورت کارآفرین در جامعه خودشان را نشان دهند؛ منظور از دانشگاه کارآفرین، کنترل کمیت ها و ارتقای کیفیت ها و همچنین در نظر داشتن نقش بیشتر دانش آموختگان است.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: نکته مورد غفلت قرار گرفته، سرنوشت دانش آموختگان دانشگاه ها و نقش آفرینی آنها در جامعه است چرا که این خروجی ها نقش موثری در رفع مشکلات کشور دارند. در همین زمینه از پنج شش سال گذشته وضعیت بی رویه کمی در دانشگاه کنترل شده است اما در بحث ارتقای کیفیت راه درازی در پیش داریم.
وی همچنین درباره مهارت افزایی دانشجویان با اشاره به نقش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در این زمینه، گفت: در آموزش عالی، امسال مقوله مهارت افزایی با جدیت دنبال می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به رمز موفقیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تاکید کرد: عزم و اراده مدیران در استفاده از موسسه پژوهش و برنامه ریزی برای برنامه ریزی در حوزه آموزش عالی، دیده می شود. به نظر می رسد در کشورمان برنامه ریزی جدا از عرصه اجرا است و پژوهشگران و برنامه ریزان پیوند موفقی با بخش اجرایی ندارند؛ در حالی که این رویکرد باید تغییر کند و در مسیر دور شدن از کنش جزیره ای اصلاح شود.
وی در مورد گسترده تر شدن فعالیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گفت: موسسه باید در دانشگاه ها حضور فیزیکی فعال داشته باشد تا با جامعه علمی تعامل برقرار و برخی گردهمایی ها را در مراکز آموزش عالی برگزار کند.
به گفته شریعتی نیاسر، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در کنار تحلیل وضعیت باید راه حل هم داشته باشد اما متاسفانه در نظام مدیریتی و اجرایی ایران، مدیران به تنها مسئله ای که رسیدگی نمی کنند، فکر و برنامه ریزی است چرا که دچار روزمرگی شده اند.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: کارشناسانه نبودن تصمیم سازی ها منجر به عدم موفقیت مصوبات در عرصه اجرا می شود. همچنین موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بتواند در طرح تدوین استراتژی توسعه آموزش عالی، بایدها و نبایدها را تبیین کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش باید پیوند معناداری داشته باشند، اظهار کرد: همانطور که اشتغال دانش آموختگان را رصد می کنیم باید سطح اثرگذاری برنامه ریزی ها را نیز رصد کنیم.
شایان ذکر است در این مراسم دکتر جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و وزیر پیشین علوم نیز در سخنانی گفت: کشور باید جدیدترین حرف های علم، فناوری و نوآوری را از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بشنود.
همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از کتاب تاریخ اجتماعی ایران نوشته مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی این مؤسسه رونمایی شد.
در بخش دیگری از این مراسم نیز از اکبر اعتماد بنیانگذار مؤسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی، علی اکبر سیاری مؤسس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، عباس بازرگان بنیانگذار آمار آموزش عالی ایران، احمد داوری اردکانی عضو هیأت علمی مؤسسه علمی مؤسسه و جعفر توفیقی رئیس اسبق مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تقدیر به عمل آمد.