ارتقای کیفی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد تدبیر می خواهد

۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۷ کد : ۵۰۰۷۳ اخبار جاری اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۶۰
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با ایرنا از کاهش هفت درصدی پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد.
ارتقای کیفی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد تدبیر می خواهد

دکترعلی خاکی صدیق در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در سال ۹۷ تعداد ۱۸۳ هزار و ۳۱۶ نفر قبول شدند اما امسال ۱۷۰ هزار و ۵۰۴ نفر به دوره کارشناسی ارشد راه یافتند که کاهش هفت درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به گله مندی دانشگاه ها از با کیفیت نبودن پذیرش در تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد، تصریح کرد: گله‌مندی عمومی در دانشگاه ها از نظر کیفیت ورودی های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. اما در دوره دکتری درصدی از داوطلبان توسط مصاحبه برای تحصیل در این دوره تعیین می شوند و مصاحبه تا حدی نظر دانشگاه را برای پذیرش داوطلبان تامین می کند.
وی با اشاره به انتقاد روسای دانشگاه ها گفت: روسای دانشگاه ها از ورودی های کارشناسی ارشد گله دارند و بر اساس مطالعات معاونت آموزشی وزارت علوم، چند معیار روی کیفیت ورودی های کارشناسی ارشد تاثیر گذار است.
خاکی صدیق با بیان اینکه اکثر موسسات و دانشگاه ها علاقه مند به جذب دانشجویان بیشتری هستند، ادامه داد: در سطح کلان تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد خیلی بیش از یک عدد بهینه است و ساماندهی روی تعداد ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد اهمیت دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در صورت همراهی دانشگاه ها این میزان از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد را می توان پایین تر آورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره معیار دیگری برای پذیرش کارشناسی ارشد یادآور شد: شیوه پذیرش در کیفیت ورودی ها تاثیر می گذارد؛ البته این موضوع در اختیار معاونت آموزشی وزارت علوم نیست اما امکان ارائه پیشنهاد آن در شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد.
خاکی صدیق با اشاره به شیوه پذیرش دانشجو به روش آ.ت.ت (آزمون تشریحی تکمیلی) گفت: این طرح مخالفان و موافقانی دارد اما در طول سال هایی که در دانشگاه ها اجرا شد عمده دانشگاه ها از اجرای آن رضایت داشتند.
وی تاکید کرد: برخی متقاضیان و داوطلبان احساس می کنند این طرح شاید به ضررشان باشد اما می توان طرح آ.ت.ت اصلاح شده ای را به شورای سنجش و پذیرش ارائه داد که تصویب آن منوط به مصوبه این شورا خواهد بود.
به گفته معاون وزیر علوم، این معیار روی کاهش گله مندی دانشگاه ها از بی کیفیت بودن پذیرش کارشناسی ارشد تاثیر دارد.
خاکی صدیق در مورد کاهش ظرفیت دانشجو در کارشناسی افزود: دانشگاه های سطح بالای کشور ظرفیت دوره کارشناسی را نسبت به افزایشی که در کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، پایین آوردند و اکنون میزان ورودی ها و خروجی ها در دانشگاه های سطح خوب متناسب است.
وی تاکید کرد: افزایش کیفیت در کارشناسی ارشد را فقط با همکاری دانشگاه ها می توان اصلاح کرد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأساً نمی تواند دخالتی در این رابطه داشته باشد چرا که استقلال و خودمختاری دانشگاه ها زیر سوال می رود.


( ۱ )