گردهمایی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی برگزار شد

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۴ کد : ۵۱۴۸۳ اخبار برگزیده اخبار جاری اخبار ستادی اخبار داغ
تعداد بازدید:۱۳۴
گردهمایی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی (ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی) به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
گردهمایی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی برگزار شد

در بخش آغازین این گردهمایی دکتر علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیرعلوم) دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی را به عنوان برترین دانشگاه و پژوهشگاه کشور در طرح تراز بین‌المللی معرفی کرد.
دکتر خاکی صدیق، با بیان اینکه، آنچه که از دانشگاه تراز جهانی تعریف می کنیم بر اساس رتبه بندی بین المللی سنجش می شود، اظهار داشت: این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوت هایی نیز دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه ها با دیپلماسی علمی گره خورده است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحریم های اعمال شده، دانشگاه ها بهتر و پررنگ تر می توانند در دیپلماسی علمی فعالیت کنند و آن را پیش ببرند البته توجه ما به این موضوع به این معنی نیست به کارکردهای دیگر دانشگاه توجهی نمی شود.
وی با بیان اینکه به طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی شبهه هایی وارد می شود، گفت: یکی از شبهه های وارد شده به این طرح این موضوع هست که خود دانشگاه های تراز جهانی خیلی به این رتبه بندی تاکید نمی کنند و این دانشگاه های کشورهای جهان سوم هستند که به این رتبه بندی ها اهمیت می دهند، ولی در واقع اینگونه نیست، بلکه دانشگاه های تراز اول جهانی مانند هاروارد، کمبریج و دیگر دانشگاه های در این ردیف نیز به موضوع رتبه بندی اهمیت می دهند و در آمارشان به موارد رتبه بندی دانشگاه خود اشاره و استناد می کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم به بخشی از نتایج طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال است که اجرا شده و ما در سال سوم اجرای این طرح قرار داریم ودر این مدت دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است پس از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا در رتبه های بعدی قرار دارند.
دکتر خاکی صدیق با اشاره به وضعیت پژوهشگاه ها در این طرح گفت: از بین پژوهشگاه ها نیز پژوهشگاه دانش های بنیادی، برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرده است و پژوهشگاه های بعدی مانند پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک، رنگ، شیمی و مهندسی شیمی، زلزله شناسی و مهندسی زلزله و علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبه های بعدی قرار دارند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برخی از شاخص هایی که برای طرح مذکور ارائه شده است، گفت: یکی ازاین شاخص ها، نسبت دانشجویان به هیات علمی است که وضعیت دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص از دانشگاه های دیگر بهتر بوده و دانشگاه های تربیت مدرس و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان، دانشگاه فردوسی مشهد از سایر دانشگاه ها پیشی گرفته و دانشگاه های اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی در ادامه گفت: در شاخص پژوهشگر پسادکتری به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاه ها جلوتر بوده و سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ودانشگاه تربیت مدرس در رده های بعدی قرار دارند. در شاخص دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه های خارجی نیز دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
دکتر خاکی صدیق گفت: در شاخص نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رتبه اول، صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی افزود: در شاخص نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین در شاخص تعداد مقالات پرارجاع به اعضای هیات علمی، دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر بوده و دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروپا و ژاپن نیز دانشگاه اصفهان رتبه اول و دانشگاه های صنعتی شریف و شیراز در رتبه های بعدی بودند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: در شاخص تعداد شاغلان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها، دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه های فردوسی مشهد و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکت های زایشی دانشگاه ها، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه های بعدی را دارند.
وی تصریح کرد: در شاخص تعداد استارت آپ های دانشجویی، دانشگاه تهران رتبه اول، دانشگاه های صنعتی شریف وصنعتی امیرکبیر رتبه های بعدی را دارند. در شاخص تعداد شرکت های فعال در پارک های علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را داشته فردوسی مشهد و تربیت مدرس رتبه های بعدی را دارند. همچنین در شاخص سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه اول و دانشگاه علوم پایه زنجان و دانشگاه تهران رتبه های بعدی را دارند.
دکترخاکی صدیق افزود: در شاخص مجموعه تعداد فرصت های مطالعاتی محققان خارجی، دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه های شیراز و علامه طباطبایی رتبه های بعدی را دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به آینده طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی گفت: این طرح ده ساله است دو سال آن گذشته و ما در سال سوم آن قرار داریم، نتایج امسال سال ۹۹ اعلام می شود و با توجه به موانع و چالش های بین المللی زیادی که در این راه است وزارت علوم قصد دارد این طرح را ادامه دهد.
وی تاکید کرد: امکان بازبینی برخی سیاست های اجرایی پس از دو سال اجرا توسط کمیته هدایت و نظارت طرح و همچنین امکان بررسی درخواست های جدید برای ورود به طرح و بازبینی حضور دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بر اساس شاخص های طرح توسط کمیته هدایت و نظارت وجود دارد.


توسعه صنعتی دانش بنیان با حمایت از تولید داخلی
در ادامه این گردهمایی دکترعلی آبادی (مدیرعامل گروه مپنا) با اشاره به ارتقای سطح آموزش و پژوهش در آموزش عالی کشور از طریق توسعه تعامل بنگاه‌های بزرگ صنعتی و دانشگاه ها و موسسات آموزشی، افزود: اینکه دانشگاه های تراز جهانی چه ویژگی دارند چگونه به این جایگاه رسیده اند و تراز جهانی برای دانشگاه های ما کجاست و آیا الگوی واحدی برای همه دانشگاه های جهان برای جهانی شدن وجود دارد از نکات بسیار مهم درباره دانشگاه تراز بین المللی به شمار می رود.
وی به ۱۰ چالش مهم جهانی اشاره کرد و گفت: بیکاری، رشد اقتصادی، مراقبت های بهداشتی، سرمایه گذاری بلند مدت، امنیت غذایی، تجارت جهانی، برابری جنسیتی، اینترنت، بحران های مالی، تغییرات اقلیمی از جمله ۱۰ چالشی هستند که در دنیا قوانین به گونه ای وضع می شود که منفعت افراد و بنگاه ها در ارائه راه حل برای این چالش ها تامین شود.
دکتر علی آبادی تحریم ها، بیکاری، الودگی شهرها، بحران آب، نقش زنان، مشکلات اقتصادی، مهاجرت نخبگان، توزیع ناعادلانه ثروت، تعهدات سنتی تامین انرژی را از چالش های مهم کشورعنوان کرد.
وی با تاکید بر شاخص های مهم برای ارتقا دانشگاه ها در شرایط موجود در کشورگفت: تامین نیازهای جامعه، اثر بخشی دانشگاه ها در جامعه و تعاملات، رشد شاخص های آموزش عالی و استانداردهای تحقیقاتی، توسعه استانداردهای اجتماعی و دستیابی به شاخص های جهانی از مهمترین شاخص ها برای رسیدن دانشگاه ها به اهداف بلند مدت خود متناسب با نیازهای کشور است.
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه توسعه صنعتی دانش بنیان در کشور بدون حمایت از تولید داخلی امکان پذیر نیست، افزود: با بررسی شاخص های رقابت پذیری کشور که جایگاه ویژه آن را در دو موضوع حجم بازار و سرمایه انسانی توانمند و سلامت نشان می دهد حرکت به سمت تامین نیاز های بازار داخلی با توسعه شرکت های استارت آپی و دانش بنیان می تواند مبنای توسعه اشتغال در کشور و افزایش تولید ملی باشد.
 
ارتباط صنعت و دانشگاه یک الزام است 
دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این گردهمایی گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، نقشه جامع علمی کشور، برنامه ششم توسعه، احکام دائمی برنامه های توسعه و سند چشم انداز از شاخص ترین اسناد فرادستی به شمار می رود.
مدیر عامل بانک پاسارگاد افزود: بررسی اسناد فرادستی، رتبه کشورها در شاخص جهانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه و رویکردهای تامین مالی از عوامل مهم ارتقای دانشگاه هاست.
وی با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و با تعاملی سازنده و موثر در روابط بین الملل است، گفت: برای پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول در منطقه از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.
دکتر قاسمی در خصوص بررسی رتبه کشورها در شاخص جهانی نوآوری گفت: کشورهای سوئیس، سوئد، امریکا و هلند در رتبه های اول و کشور ایران در رتبه ۶۱ جهان قرار دارد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در مورد مزیت های ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه های نسل سوم گفت: در بخش صنعت بهره گیری از نتایج تحقیقات در تولید و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای دانش آموختگان دانشگاه ها و در بخش دانشگاه ها آموزش و ارتقای دانش سرمایه انسانی و آماده سازی آنها برای حضور در بازار کار و شناسایی نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت از نکات کلیدی به شمار می رود.
دکتر قاسمی به محورهای راهبردی برای مبدل شدن به دانشگاه نسل سوم تاکید کرد و افزود: تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اهتمام بر آموزش کارافرینی و مهارت آموزی، تربیت اساتید، توسعه هدفمند مهارت ها، ایجاد بسترهای لازم، تعامل بیشتر دانشگاه ها با صنایع و ایجاد موسسه های مطالعاتی و پژوهشی است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در مورد تامین مالی فعلی دانشگاه های ایران گفت: منابع دانشگاه ها یا از بودجه دولتی یا درآمد های اختصاصی تامین می شود که در بخش بودجه دولتی محدودیت منابع مالی دولت و کاهش سقف اعتبارات و فشار تقاضا برای ورود به دانشگاه های دولتی و در بخش درآمدهای اختصاصی کاهش نسبت استاد به دانشجو و افت کیفیت تحصیلی دانشجویان از جمله آسیب های این منابع به شمار می رود.


محورهای بالادستی، پایین دستی، محیط زیست و طرح های ملی در پژوهشگاه صنعت نفت
در ادامه دکتر جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به محورهای کار در پژوهشگاه صنعت نفت محورهای بالادستی، پایین دستی، محیط زیست و طرح های ملی را از جمله این محورها برشمرد.
وی درباره محورهای بالادستی این پژوهشگاه در حوزه اکتشاف گفت: پروژه های مدلسازی حوضه و سیستم های کربنی خلیج فارس (طرح مروارید)، مطالعه و مدلسازی یکپارچه افق های مخزنی در ناحیه دشت آبادان، شناسایی، مطالعه و ارزیابی منابع شیل های گازی در ناحیه لرستان و بررسی کمی و کیفی منابع هیدرات گازی دریای عمان از محورهای کاری در حوزه اکتشاف است.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به حوزه حفاری اشاره کرد و گفت: انجام مطالعه پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری های در جهت بهینه سازی فرایند های تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان اهواز، توسعه فناوری و به کار گیری سیال حفاری بومی جهت کنترل هرزروی در میدان های هیدروکربنی و ساخت دوغاب سیمان سبک وزن با استفاده از افزودنی میکروبلاک بومی شده از اقدامات حوزه حفاری به شمار می رود.
دکتر توفیقی در حوزه ازدیاد و برداشت گفت: مطالعه جامع و ارائه طرح توسعه میدان گازی هما، میدان آزادگان و جلوگیری از رسوب آسفالتین از اقدامات دراین حوزه است.
وی به اقدامات مهم پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: عقد تفاهم نامه همکاری در احداث واحدهای MINI LNG با شرکت مپنا که شامل احداث واحدها ، دانش فنی و طراحی پایه توسط پژوهشگاه و سرمایه گذاری و مهندسی توسط شرکت مپنا می شود و ارائه لیسانس و طراحی واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی از میعانات گازی به ظرفیت ۷۰۰ تن در سال، مذاکرات طرح توسعه تکنولوژی کک در کشور، طراحی و واگذاری دانش فنی مرکاپتان زدایی جریان های بوتان پالایشگاه گاز بیدبلند و طرح تولید سوخت مناسب برای ناوگان کشتیرانی از جمله این اقدامات است.
دکتر توفیقی در ادامه افزود: ایجاد مرکز نوآوری با تاسیس مرکز ایده پردازان جوان در سال ۷۹ آغاز و سپس تاسیس مرکز نوآوری با مشارکت معاونت علمی و تفاهم نامه پژوهشگاه با معاونت علمی و فناوری، معرفی ایده پردازان به عنوان کارگزار معاونت و تخصیص مکان و تجهیزات این مرکز در بهار سال ۹۸ و طرح ملی میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های برتر کشوراز کارهای مهم این پژوهشگاه بوده است.


حمایت از ایجاد دانش فنی تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند
دکتر قبادیان، معاون آموزش و پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی، به حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور اشاره کرد و گفت: ابلاغ پروژه های رونق تولید که ۳۴ پروژه در قالب ۷ محور و پروژه توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار یا طرح ملی تاپ می توان تاکید کرد.
وی به اثرات پروژه بومی سازی دانش فنی و فناوری تولید محصولات ارزبر اشاره کرد و افزود: بهره برداری بهینه از توان دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، افزایش رقابت پذیری بنگاه ها، خلق ارزش افزوده جدید از طریق توسعه تولید کالا، رسوخ دانش و فناوری جدید در بنگاه های اقتصادی و کاهش واردات و ارزبری از جمله این اثرات است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به هرم توانمندی یک بنگاه در بهره برداری از فناوری افزود: انتخاب یا خرید فناوری، بهره برداری از فناوری، تحقیق و توسعه فناوری و تحقیقات پایه و نوآوری؛ پایه های این هرم را می سازد.
دکتر قبادیان در مکانیزم برد_برد برای ذینفعان گفت: وزارت صمت، وزارت عتف، ستاد کل نیروهای مسلح، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی با ارتقا بهره وری یک بنگاه، رفع نیازهای فناورانه آن بنگاه، رفع نیازهای به تخصص های مختلف با هزینه کمتر، اثربخشی دوره های پسا دکتری، اثربخشی پایان نامه ها و اثر بخشی دوران خدمت و کسب مهارت و توانمندی ورود به بازار کار؛ می توانند در کنار هم نقش بزرگی ایفا کنند.
در بخش پایانی این نشست نیز پرسش و پاسخ و گفت و گو بین حاضران صورت پذیرفت.