تداوم توجه به مهارت‌آموزی و افزایش توان اشتغال پذیری

تعداد بازدید:۲۵۴
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق وبینار در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور به میزبانی دانشگاه بیرجند حضور یافت.
تداوم توجه به مهارت‌آموزی و افزایش توان اشتغال پذیری

دکتر علی خاکی‌صدیق، در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور که به صورت صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهارت‌آموزی و رتبه‌بندی در ‏زمینه اشتغال‌زایی است که با تبادل تجربیات و انتقال آن قوت بیشتری می‌گیرد.
در این نشست معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه‌های منطقه ‏۹ کشور بیشترین و گسترده‌ترین وسعت را دارند و به دلیل هم مرزی با دو کشور همسایه از لحاظ دانشجوی خارجی نیز رتبه اول را دارا هستند.
وی با بیان اینکه به دلیل این هم‌مرزی می‌توانیم در زمینه جذب دانشجوی خارجی کار کنیم، افزود: گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط ‏بین‌المللی در دستور کار وزارت علوم است.
وی ضمن اشاره به صندلی‌های خالی ‏در برخی رشته‌های دانشگاه‌ها پیشنهاد داد: با همکاری دانشگاه‌های مختلف جابه‌جایی دانشجویی به منظور تکمیل ظرفیت‌ها و حتی ‏استفاده از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌ها همدیگر را پوشش دهیم. ‏
دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: از اهداف دانشگاه در نسل‌های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در یک بافت همگون فرهنگی قرار دارند، افزود: ‏یکسال گذشته مجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند اکثر آئین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها را براساس سیاست‌ها و برنامه‌های جدید به روزرسانی کرده است. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند یادآورشد: باید تجربیات آموزشی و فرهنگی را در قالب داخل سازمانی و برون سازمانی به همدیگر انتقال دهیم ‏چرا که رقیب هم نیستیم، لازم است از این نشست‌ها برای انتقال فرهنگ و آموزش استفاده کنیم. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم که در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی از لحاظ آموزش عالی چیزی کم ‏نداریم، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم آموزش رکن اساسی توسعه است. ‏
دکترخامسان همچنین گفت: امیدواریم در دانشگاه نقش اصلی خود یعنی فرهنگ به ‏همراه آموزش و پژوهش را توسعه داریم و این با همدلی و همراهی همه همکاران محقق می‌شود.‏
دکترمحسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه عنوان کرد: مفتخر هستیم که استعدادهای ‏درخشانی با محوریت مدیران بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه داشته‌ایم.‏
وی یاد آور شد: استعدادهای درخشان رتبه تک رقمی در کشور در سنوات و در المپیادهای گوناگون داشته‌ایم و امیدوارم با برنامه ریزی‌های دقیق به اهداف بلند مدت آموزشی برسیم. ‏
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف دانشگاه عنوان کرد: باید شیوه نامه منظم و مشخصی برای آموزش و پژوهش ‏صادر شود.‏
دکتر آیتی یادآورشد: در دانشگاه بیرجند سامانه یکپارچه آموزشی صدف راه‌اندازی شد و لازم است دانشگاه‌ها براساس یک برنامه ‏جامع و یکپارچه به سوی اهداف پیش روی نظام آموزشی حرکت کنند.
معاون آموزشی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: منشور ‏اخلاقی اساتید دانشگاه بیرجند نیز رونمایی شده است و گا‌م‌های خوبی در این زمینه برداشته شده تا به یک نظام نامه قوی برسیم. ‏
دکترپیش قدم، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست با اشاره به خاص بودن شرایط و لزوم اخذ تصمیمات متناسب با شرایط گفت: نباید از استانداردها کوتاه بیایم، استاندارد در حوزه دانشجویی، محیط ‏دانشگاه و کیفیت کلاس و درس حق همه دانشجویان است.
وی بیان کرد: برای رسیدن به استاندارهای آموزشی، هیأت علمی باید ‏آموزش و پژوهش را به‌هم پیوند دهد و ارتباط متقابل بین آنها برقرار کرد.
دکترپیش قدم با تأکید براینکه انتخاب استاد نمونه یعنی در کلاس و ‏آموزش طرح نو و به‌روز داشته باشد، یادآورشد: تألیفات و داشتن کتاب نشانه نمونه بودن نیست چرا که کتاب از مصادیق ترویج و ‏پژوهش است و آموزشی نیست.‏
وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اخلاق آموزشی اثرگذاری بیشتر دارد و باید نظام‌نامه ‏اخلاق آموزشی تدوین شود.‏
گفتنی است در ادامه این نشست که روز چهارشنبه 11 دیماه 98 به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می شد، پنل تخصصی با موضوع مسائل آموزش عالی در سطح منطقه ۹ برگزارشد و حاضران در نشست ضمن ارائه ‏پرسش‌هایی درباره موضوع افزایش توان اشتغال‌پذیری به جمع‌بندی محورهای این نشست پرداختند.