آموزش غیرحضوری و ترکیبی؛ محتمل‌ترین پیش‌بینی برای سال جدید تحصیلی

۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۷ کد : ۵۵۷۸۳ اخبار برگزیده اخبار جاری
تعداد بازدید:۱۰۰
دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم بهبود زیرساخت‌های آموزشی برای نیمسال آینده تحصیلی در دانشگاه‌ها گفت: کاستی‌های احتمالی آموزش مجازی در ماه‌های اخیر نباید در سال تحصیلی آینده تکرار شود و کلاس‌های غیرحضوری یا ترکیبی، محتمل‌ترین پیش‌بینی برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها است.
آموزش غیرحضوری و ترکیبی؛ محتمل‌ترین پیش‌بینی برای سال جدید تحصیلی

وی در نشست مجازی روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که روز شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و روسای دانشگاه های سراسر کشور به صورت وبینار با موضوع بررسی وضعیت آموزش عالی در سال پیش‌رو برگزار شد، با اشاره به لزوم هم‌فکری درباره برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ اظهار داشت: آموزش عالی در کمتر از ۵ ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول می‌کشید و هم‌اکنون در اکثر مراکز آموزشی، از زیرساخت های حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته برخی مراکز از توان حداکثری خوبی برخوردار هستند اما از حیث امکانات حداقلی می‌توان گفت که اکثریت مراکز از آن برخوردار هستند.
وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: در بحث نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، آموزش هیئت علمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان به توجه و به‌روز رسانی در این بخش نیاز داریم.
دکتر خاکی صدیق افزود: درباره امتحانات نیز به واسطه گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها در جریان امور قرار داریم و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی برای رو آوردن به آموزش‌های نوین تبدیل کنیم، درباره برنامه‌های پیش روی آموزش عالی گفت: نکته نخست این است که باید از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساخت‌ها، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و آموزش تخصصی استفاده بهینه کرده و امکانات خود را تکمیل کنیم. کاستی‌های پیشین در زمینه آموزش مجازی نباید در ترم آینده تکرار شود.
وی افزود: همچنین در راستای مشارکت جمعی و هم‌افزایی دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های معین و برخوردار درخواست کردیم تا به کمک دانشگاه‌های کمتر برخوردار بروند. این کمک می‌تواند در مواردی همچون برگزاری آزمون، تسهیل در تبادل اعضای هیئت علمی و دانشجویان مهمان در دانشگاه‌های نزدیک باشد. این فرصت همکاری آموزش عالی در سطح ملی، بدون شک مورد قضاوت آیندگان درباره کارنامه ما قرار خواهد گرفت.
دکتر خاکی صدیق در ادامه به تشریح برنامه آموزشی برای نیمسال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ پرداخت و گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم. البته تصمیم نهایی درباره تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساخت‌ها در آموزش الکترونیکی ایجاد شده و سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود ولی این تاریخ، اسمی است و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را شروع کنند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی به ۱۵ شهریور نزدیک و یا زودتر از آن باشد.
دکترخاکی صدیق درباره دانشجویان نوورود خاطرنشان کرد: به مقررات آموزشی جدیدی در زمینه تسهیلات دانشجویان نوورود نیاز داریم. یکی از راهکارها، مهمان شدن دانشجوها در مناطق نزدیک سکونت خودشان است. سناریوهای آموزشی متفاوتی برای قرار گرفتن در شرایط مختلف در نظر گرفته شده، اما محتمل‌ترین سناریو از نظر ما ترکیب کلاس‌های حضوری و غیر حضوری است.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان اظهار داشت: برای ترم‌های آینده، باید آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزش‌های مجازی روبه‌رو هستیم و موضوع ضروری در این زمینه، ورود مراکز آموزشی به ترم‌های آینده، با زیرساخت‌های مناسب است.


( ۱ )