برگزاری همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اجرای آموزش الکترونیکی

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۵۶۴۱۳ اخبار برگزیده اخبار جاری
تعداد بازدید:۱۱۰
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ به مدت ۳ روز برگزار شد.
برگزاری همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اجرای آموزش الکترونیکی

در این همایش که از ۲۱ تا ۲۳ امردادماه به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و کارگروه آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم به صورت مجازی و با حضور صدها تن از اساتید و دانشجویان و متخصصان و مدیران مرتبط برگزار شد، افزون بر سخنرانی‌های مرتبط با موضوع، سه میزگرد تخصصی نیز در حوزه های مرتبط با برنامه ریزی و اجرای آموزش های الکترونیکی مراکز علمی برگزار شد.
نخستین روز این همایش با مشارکت پژوهشگران، استادان و مدرسان دانشگاه و مراکز آموزشی و با سخنرانی دکتر خاکی صدیق (معاون آموزشی وزارت عتف) و دکتر شریعتی نیاسر (رئیس کارگروه مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا) و ارائه گزارش دبیران کمیته های اجرایی و علمی همایش آغاز شد و اولین میزگرد تخصصی با موضوع زیرساخت های فنی آموزش الکترونیکی، چالش ها و فرصت ها نیز با سخنرانی مشاور ویژه رئیس جمهور در دولت الکترونیک، معاون فناوری وزیر ارتباطات و جمعی از مدیران فاوای دانشگاه های کشور و با حضور نزدیک به یکصد نفر از متخصصان این حوزه به انجام رسید.
در دومین روز این همایش نیز، میزگرد تخصصی با موضوع توسعه کیفی، یادگیری عمیق و ارزشیابی دوره ها با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از معاونان آموزشی دانشگاه های کشور برگزار شد و در ادامه نشست های تخصصی ارائه مقالات در پنج سالن به‌صورت وبینار برگزار شد.
دکتر علی خاکی صدیق در افتتاحیه این همایش ملی اظهار داشت: در آموزش عالی نیاز به بازنگری در قوانین آموزشی، انعطاف‌پذیری در این مقررات و استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی هستیم.
وی با بیان اینکه بحران کرونا می‌تواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنند، ادامه داد: نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی‌شد یا بسیار کند بود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: طبق سئوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد مبنی بر اینکه آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.
دکترخاکی صدیق در ادامه گفت: ۱۰ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته‌اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کرده بودند. همچنین ۶۷ درصد اعلام کردند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده‌ایم.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه‌های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، خاطرنشان کرد: نیاز است آسیب‌های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی‌ها را جبران کنیم، دانشگاه‌ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه بحران کرونا در دستور کار قرار دهیم.
دکترخاکی صدیق ادامه داد: در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شد و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت، نسبت به آموزش مجازی تصمیم‌گیری کردند زیرا نمی‌توان با یک نسخه واحد درخصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم‌گیری کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
دکترخاکی صدیق تصریح کرد: با توجه به تجربه ۶ ماهه؛ باید پس از عبور از بحران کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به‌صورت گسترده‌تر با ارائه مدرک رسمی برویم. همچنین در دوره‌های خاص حرفه‌ای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.
وی به آنچه در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همچنین ارائه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می‌گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه‌ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر، جذب دانشجویان بین‌المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم؛ زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنیم.


<p style="text-align: center">مرورگر شما نمی تواند این pdf را نشان دهد<br></p> لینک دانلود فایل