نگاهی به آموزش استاندارد و استاندارد آموزش

دکتر علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت فرارسیدن روز جهانی آموزش، در پیامی به موضوع «آموزش استاندارد» و «استاندارد آموزش» پرداخت.
متن پیام به این شرح است:
روز جهانی آموزش(24 ژانویه) انگیزه ای است تا اهمیّت و کارآمدی آموزش در اذهان انسانها روشنگری شود و اثرات و ثمرات آن به چشم آید. «آموزش» و «پژوهش» بنیانهای جداییناپذیر فرهنگ بشری هستند که پیوسته و با هم اثرگذاری دارند. «حیات» یک جامعه از پویایی و پایایی این دو مایه میگیرد. در این میان، فرصتهایی برای بهبود در فرایند انتقال فرهنگ از دانش و اخلاق، به وجود میآید که دستاورد خرد گروهی و تجربۀ جهانی است.
«آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» مهمترین نیاز امروزین جامعۀ انسانی است. در روزگار ما، استاندارد معنایی ژرف و فراگیر یافته است که شناخت و کاربست جنبهها و پیامدهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی آن در تمام سطوح و نظامهای تعلیم و تعلّم ضروری است. «نیاز» همزاد انسان است و این «آموزش» است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا میبخشد.
در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بینالمللی آموزش و شناخت تجربههای جهانی بسیار مهم بلکه ضروری است. استاندارد آموزش، بهینهسازی روشهای آموختن، کنشهای رفتاری شایسته و بهکارگیری ابزارهای بایسته است که در هر کشوری بر مبنای «فرهنگ» ساماندهی میشود. استاندارد کردن آموزش و اجرای آموزش استاندارد برای افزایش اثربخشی آن، ضرورت زمانه است. نکتۀ درخور توجه این است که ارتقاء کیفیّت نظام آموزشی مرهون اعتلای کیفی و شخصیّتی استادان و آموزشگران است. رویکردسازندۀ سازمانهای آموزشی برای احترام انسان و والایی شخصیّت او، یادگیری مادامالعمر است. در این رویکرد، ارتباط معنایی آموزش و تجربه، پیوند درسهای آموخته و تجربههای اندوختهشده است.
دستاورد آموزش استاندارد و استاندارد آموزش، اعتلای سه کارکرد اصلی نظام آموزشی کشور در تولید دانش(پژوهش)، انتقال دانش(آموزش) و نشر دانش(خدمات آموزش و پژوهش) است. ارزش افزودۀ این نگرش، خلّاقیّت و دانشآفرینی ویژهای است که از خاستگاه علم برمیخیزد. علمی که بر بنیاد عقل وحیانی استوار باشد «حلم» و «سِلم» را برای جامعۀ انسانی به ارمغان خواهد آورد.
اِنَّ رَبَّکَ هُوَ الخَلّاق العَلیم(قرآن کریم؛ حجر:86)