نظامنامه اخلاق آموزش تدوین و رونمایی شد

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲ کد : ۵۹۹۹۸ اخبار برگزیده اخبار جاری اخبار ستادی اخبار داغ
تعداد بازدید:۴۴۱۳
«نظامنامه اخلاق آموزش» به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و رونمایی شد.
نظامنامه اخلاق آموزش تدوین و رونمایی شد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر افزود: توسعه کشور به دور از توسعه علم و فناوری رخ نمی‌دهد و توسعه علمی نیز در پیوند الزامی با اخلاق و توجه به شاخصه‌های سلامت اخلاقی است. با توجه به این گزاره، تدوین «نظام‌نامه اخلاق آموزش» در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفت.
دکتر علی خاکی صدیق ادامه داد: برای تدوین این نظامنامه در طول سال گذشته از همکاری بسیاری از چهره‌های دانشگاهی و نیز انجمن اخلاق بهره گرفته شد و کارگاه‌ها و نشست‌های خرد جمعی متعددی در دانشگاه‌های مختلف برپا شد تا سند نهایی قابل اتکا و جامع باشد.
نظامنامه «اخلاق آموزش» از نگاه وزیر علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از سند ملی نظام‌نامه اخلاق آموزش که روز شنبه 25 بهمن 99 برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌هایی که محیط‌های علمی به طور عموم به آن مشهور هستند، تبعیت از مباحث اخلاقی است، گفت: این مهم موجب اعتماد مردم به این مجموعه‌هاست و باید همواره مورد توجه باشد.
دکتر منصور غلامی امروز در این آیین که با حضور معاونان وزارت برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به طور عموم محیط‌های علمی به آن مشهور هستند، مباحث اخلاقی است و این مهم باید همواره مورد توجه باشد. اخلاقی که استادان آموزش می دهند و دانشجویان فرا می‌گیرند و محیط بر اساس آن کاردکردش را در طول زمان‌های متمادی تنظیم کرده و نشان داده است.
وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری هم کارگروه‌های اخلاق در پژوهش از قبل داشتیم اما بعد از تصویب قانون مقابله با تقلب، این کارگروه‌ها با انسجام بیشتر و سازماندهی قوی تر در دانشگاه‌ها شکل گرفت و یکی از وظایف آنها ترویج اخلاق در محیط‌های علمی است.
وی اظهار داشت: نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه‌ها به عنوان یک سند مهم ملی در زمینه بسط، توسعه و تعمیق اخلاق به ویژه در حوزه آموزش به کار گرفته شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: مراکز علم و فناوری بیش از بیش نیاز دارند که در صحنه جامعه حضور داشته باشند و تاثیرگذاری خود را نشان دهند و این مهم نیازمند یک اعتمادسازی عمیق‌تر و گسترده‌تر دارد و ما هر چقدر این فضا را بیشتر معرفی کنیم و شاخصه‌های منطبق با اخلاق، به ویژه اخلاق اسلامی را نشان دهیم، این اعتماد و همکاری متقابل حتماً بهتر صورت خواهد گرفت.
زیست‌بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای است
معاون آموزشی وزارت علوم نیز در آیین رونمایی از سند ملی «نظام‌نامه اخلاق آموزش» گفت: زیست‌بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای است.
دکتر علی خاکی صدیق، در این آیین با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم و کلیدی آموزش عالی، توسعه زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری در کشور است، گفت: نتیجه این زیست‌بوم موفق را در زمینه مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور دیدیم. اما شرط لازم برای توسعه علم و فناوری در کشور و چالشی جدی که حوزه آموزش عالی با آن روبرو است، اخلاق حرفه‌ای و توجه به آن است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه، و پایداری رشد علم و فناوری در کشور، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای هستیم، اظهار داشت: هدف از تدوین نظامنامه اخلاق آموزش، مورد توجه قرار دادن این مسئله مهم است. طرح این موضوع و نهادینه‌سازی آن در موسسات آموزش عالی بسیار اهمیت دارد و در حوزه معاونت پژوهشی هم در زمینه اخلاق بسیار خوب کار شده است و کمیته‌های لازم را در این خصوص تشکیل داده‌اند. باید چنین کاری در دانشگاه‌ها در زمینه آموزش نیز انجام شود.

دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه این سند با همکاری انجمن علمی اخلاق کاربردی، تدوین شده است، گفت: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، ۱۰ استاد تمام، ۱۵ دانشیار، ۱۹ استادیار، ۱۰ دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعال کمک کردند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام‌نامه شروع می شود که همان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: لازمه نهادینه کردن نظامنامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی است که از دانشگاه‌ها شروع می‌شود.؛ همچنین برای تدوین این نظام‌نامه، ۵ هزار ۷۰۵ نفر ساعت عضو هیئت علمی، ۲ هزار و ۶۲۷ نفر ساعت کارشناس و ۸۱۲ نفر دانشجو در این فرآیند همراه بودند که ۲۶۴ بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و ۵۷ منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظامنامه بهتر و پربارتر شود.
 


لینک دانلود فایل

( ۳۴ )

نظر شما :